De plusklas
De plusklas is verdeeld in twee groepen; groep 5 en groep 6/7/8. Tot en met november zal de plusklas om de week plaatsvinden, van 11.00 tot 11.45. Na november zullen de leerlingen wekelijks gaan. De plusklas wordt begeleid door Rebecca Kalf. Er wordt gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staat. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Leerlingen leren zelf doelen te stellen, hierop te reflecteren en te handelen. | |
Motivatie om te leren Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg kan deze passie voor leren verdwijnen en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt. Dat kan op school zijn, wanneer ze daadwerkelijk worden aangesproken op hun talenten, maar ook bijvoorbeeld bij muziekles of sport. Zolang alles goed gaat, blaken ze van zelfvertrouwen, maar wanneer ze uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen, haken ze het liefst zo snel mogelijk af. Fouten maken wordt ervaren als falen en vragen stellen is toegeven dat je iets niet weet. Dat vindt het merendeel lastig. In de plusklas leren zij dat dit soort dingen heel gewoon zijn, dat je niet leert als je geen fouten durft te maken. Werken volgens een plan van aanpak of tijdsplanning, wijzigen van leerstrategie en uit je hoofd leren (automatiseren) zijn vaardigheden die deze kinderen leren in de plusklas. De leerlingen leren dat het proces belangrijker is dan het product. De executieve functies die minder ontwikkeld zijn worden versterkt. | Doel van de plusklas - Vergroten van de motivatie van de leerling. - Vergroten van het welbevinden en het plezier op school. - Tot uiting laten komen van de intellectuele capaciteiten. - Kunnen hanteren van van leervaardigheden zoals omschreven in de doelstellingen van het SLO: Leren leren (leerstrategieën gebruiken, planmatig werken, taakgerichtheid), leren denken (kritisch denken, analytisch denken, creatief denken),leren leven (zelfkennis, aanpassingsvermogen, empathie). - Bewustwording van de mindset (vaste mindset / groei mindset van Carol Dweck) |
Doelen thema gr. 5 'Growie en Fixie'
De doelen voor het thema gr. 5 ’Growie en Fixie’ zijn:
Leren (voor het) leven:
Ik weet hoe Growie en Fixie denken (groeimindset en vaste mindset)
Ik weet waar ik goed en minder goed in ben (Makkieland en Lefland)
Ik vind het niet erg als ik niet meteen weet hoe iets…