• Team De Marinx 2022-2023
  • Schoolgids
    • Schoolgids 2020-2024
    • Jaarkatern 2022-2023
  • Ouderinformatie
    • Buitenschoolse opvang
    • Leerlingenvervoer
    • Medezeggenschapsraad
    • Klachtenregeling
    • Ouderraad
    • Ouderbetrokkenheid 3.0
    • Oudertevredenheid
    • Schooltijden
    • Schooljaarverslag 2021-2022
    • Schoolmaatschappelijk werk
    • Schoolvakanties en vrije dagen
    • Schoolplein
    • Sociale media beleid
    • Verlof aanvragen
  • Missie & visie
    • Missie
    • De zeven kernwaarden
    • Schoolplan 2020 - 2024
    • Adaptief onderwijs
    • 'The leader in me'
    • Flyer 'Leren doen we samen'
    • Opbrengstgericht werken
    • Strategisch jaarplan 2022-2023
    • Schoolkoers 2020-2024
  • Katholieke grondslag
  • Schoolklimaat
    • Omgangsprotocol
    • Kanjertraining
  • De brede school
    • Buitenschoolse opvang
    • Kinderdagverblijf en Peutereducatie
  • Passend onderwijs
  • Rapport onderwijsinspectie
  • Rondleiding / inschrijven
  • Groep 1/2 A
  • Groep 1/2 B
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Groeilab en Doelab
  • Agenda
  • Vakantierooster vrije dagen
  • Nieuws
  • Bibliotheek
  • Aanmelden nieuwbrief
  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • Bovenbouw

Het Groeilab en het Doelab


 

Het Groeilab is verdeeld in drie groepen; groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Er wordt gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staat. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Leerlingen leren zelf doelen te stellen, hierop te reflecteren en te handelen.

Motivatie om te leren

Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg kan deze passie voor leren verdwijnen en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt. Dat kan op school zijn, wanneer ze daadwerkelijk worden aangesproken op hun talenten, maar ook bijvoorbeeld bij muziekles of sport. Zolang alles goed gaat, blaken ze van zelfvertrouwen, maar wanneer ze uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen, haken ze het liefst zo snel mogelijk af.

Fouten maken wordt ervaren als falen en vragen stellen is toegeven dat je iets niet weet. Dat vindt het merendeel lastig. In het Groeilab leren zij dat dit soort dingen heel gewoon zijn, dat je niet leert als je geen fouten durft te maken. Werken volgens een plan van aanpak of tijdsplanning, wijzigen van leerstrategie en uit je hoofd leren (automatiseren) zijn vaardigheden die deze kinderen leren in het Groeilab. De leerlingen leren dat het proces belangrijker is dan het product. De executieve functies die minder ontwikkeld zijn worden versterkt. 

Doel van het Groeilab

- Vergroten van de motivatie van de leerling.

- Vergroten van het welbevinden en het plezier op school.

- Tot uiting laten komen van de intellectuele capaciteiten.

- Kunnen hanteren van van leervaardigheden zoals omschreven in de doelstellingen van het SLO: Leren leren (leerstrategieën gebruiken, planmatig werken, taakgerichtheid), leren denken (kritisch denken, analytisch denken, creatief denken),leren leven (zelfkennis, aanpassingsvermogen, empathie).

- Bewustwording van de mindset (vaste mindset / groei mindset van Carol Dweck)

stripverhaal Fixie&Growie.NickVlaar

 

 

Doelab De Marinx

Het Doelab komt 1 keer per 2 weken 45 minuten op dinsdag bij elkaar om te werken aan uitdagende praktische opdrachten. Het Doelab is verdeeld in twee groepen; groep 5/6 en groep 7/8. In blokken van circa 8 weken wordt er gewerkt aan thema’s  waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staan. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Wij stellen doelen op m.b.t. persoonlijke vaardigheden op de volgende hoofdpunten:

Criteria Doelab

De richtlijnen voor deelname aan het Doelab, zijn niet eenduidig. Daarom moet er per leerling een goede afweging gemaakt worden. De volgende punten worden meegenomen in de afweging:

  • Vergroten van de motivatie van de leerling.

  • Vergroten van het welbevinden en het plezier op school.

  • Bewustwording van (praktische) talenten.

  • Bewustwording van de mindset.

Het Doelab speelt in op de ondersteuningsbehoeften van kinderen die meer leren door te doen in plaats van de lesstof aan te leren uit de boeken. Deze leerlingen hebben behoefte aan meer praktische aanpak van de lesstof, ze leren door dingen te ervaren of toe te passen. Door deze meer praktische benadering is de verwachting dat zij zich competenter voelen over het eigen kunnen en een beter zelfbeeld krijgen.

Samen met intern begeleider, groepsleerkracht en de Groeilableerkracht wordt gekeken wat de leerling in de klusklas zou kunnen leren.

 

Doelen waaraan gewerkt wordt t.a.v. persoonlijke vaardigheden:

Zelfinzicht

Ken je eigen kwaliteiten en beperkingen

Zelfvertrouwen: sterk besef van eigenwaarde

Zelfregulering

Verantwoordelijk zijn

Innovatie en aanpassingsvermogen: open staan voor nieuwe ideeën

Motivatie

Prestatiedrang: ergens aan willen voldoen, iets/jezelf willen verbeteren

Initiatief en optimisme: doorzettingsvermogen en initiatief nemen

Aanbod van het Groeilab

Het biedt interessante en uitdagende opdrachten voor praktisch ingestelde kinderen.

Het bevat een goede afwisseling qua werkvormen en inhoud.

Het vereist creativiteit van de leerlingen.

Het stimuleert een open houding.

Het roept reflectie op.

Te denken valt aan:

  • W&T-opdrachten: programmeren, timmeren, opdrachten Espeq, codeweek

  • Bakken en koken

  • Leren werken volgens een stappenplan

  • Bewustwording leerproces

 

Lees verder
plusklas

Doelen thema 'Programmeren kun je leren'

De doelen voor thema ’Progammeren kun je leren’zijn:
 
Onderzoeksvaardigheden
Stellen vragen die leiden tot experimenteren, herhalen handelingen en leggen waarnemingen vast.
Houding
Werken doelgericht en werken vanuit nieuwsgierigheid.
Taalvaardigheden
De…

plusklas

Contact


RKBS De Marinx
Zwarteweg 13 b
1735 GK ’t Veld
T 0226 421890

 

Volg ons ook op!


FacebookTwitter

 

Directeur


Annemiek Koenders - Van der Voort

Annemiek
Koenders - van der Voort

 

 

Onze school staat hier


 

Stuur ons een e-mail


Snel naar


Home

De Marinx

Team de Marinx

Schoolgids

  • Schoolgids
  • Jaarkatern

Ouderinformatie

  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Buitenschoolse opvang
  • Schooljaarverslag 2019-2020
  • Schooltijden
  • Verlof aanvragen

Missie en visie

  • Missie
  • De zeven kernwaarden
  • Schoolplan 2020-2024
  • Adaptief onderwijs
  • The leader in me
  • Opbrengst gericht werken

Katholieke Grondslag

Schoolklimaat

  • Omgangsprotocol
  • Kanjertraining

  


De Marinx

Brede School

  • Buitenschoolse opvang
  • Peutereducatie

Passend onderwijs

  • Ondersteuningsprofiel

Rapport onderwijsinspectie

Rondleiding / inschrijven

 

Groepen

  • groep 1/2 A
  • groep 1/2 B
  • groep 3
  • groep 4
  • groep 5
  • groep 6
  • groep 7
  • groep 8
  • Plusklas

 

Agenda

Nieuws

Foto

 

Zoeken in de site

Alle gegevens onder voorbehoud RKBS De Marinx.
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites