• missie
  • team De Marinx
  • om rustig door te lezen
    • schoolgids (pdf)
    • jaarverslag (pdf)
    • Sarkon perspectief (pdf)
    • strategisch jaarplan (pdf)
    • onderwijskoers (pdf)
    • rapport onderwijsinspectie (pdf)
  • allerlei protocollen
    • Klachtenregeling (pdf)
    • leerlingenvervoer (pdf)
    • sociale media
    • omgangsprotocol (pdf)
  • onze enquetes
    • oudertevredenheid
    • ouderbetrokkenheid 3.0
  • hulplijntjes
    • schoolmaatschappelijk werk
  • bibliotheek
  • contact
  • wat we bieden
    • passend onderwijs
    • adaptief onderwijs
    • the leader in me
    • opbrengstgericht werken
    • kanjertraining
  • ouders doen mee in...
    • de Medezeggenschapsraad
    • de Ouderraad
  • vakanties en vrije dagen
    • Buitengewoon verlof
  • lestijden
  • schoolplein
  • identiteit
  • buitenschoolse opvang
  • kinderdagverblijf
  • peutereducatie
  • opvang
    • peuters
    • bso
  • onderbouw
    • groep 1/2a
    • groep 1/2b
  • middenbouw
    • groep 3
    • groep 4
    • groep 5
  • bovenbouw
    • groep 6
    • groep 7
    • groep 8
  • groei- en doelab
  • kennismaken
  • Nieuwsbrief
  • contact

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen. (life skills) Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school gaat hierbij werken volgens ‘The Leader in Me’.

Speciaal voor het basisonderwijsonderwijs is door de Amerikaan Covey ‘The Leader in Me’ ontwikkeld.  De werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid. Deze aanpak leert kinderen om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken.  Bovendien zorgt dit proces ervoor dat kinderen meer plezier hebben in het leren.

 

De zeven gewoonten

Uitgangspunt van The leader in Me, is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. Deze zijn de zeven gewoonten van Stephen Covey:

 

  1. Ik ben proactief. (ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes) 
  2. Ik begin met het einddoel in gedachten. (ik heb een doel voor ogen) 
  3. Ik doe belangrijke dingen eerst. (eerste werken dan spelen) 
  4. Ik denk win-win. (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei) 
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. ( ik luister niet alleen maar ook vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen) 
  6. Creëer synergie. (samen kunnen we meer dan alleen) 
  7. Houd de zaag scherp. (ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel) 

 

Zelf-leiderschap

De 7 gewoonten van The Leader in Me, oorspronkelijk bedoeld voor volwassenen, zijn zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de 7 gewoonten is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. 


De 7 gewoonten helpen de leerlingen: 

  • om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoordelijkheid en beslissingen te nemen 
  • om tijd zinvol te besteden
  • om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden 
  • om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken
  • plezier te hebben in leren


Kortom: Leiderschap is vanuit een positief zelfbeeld ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken, voor jezelf, de ander en je als totaal mens te ontwikkelen. 

 

The Leader in Me is onderdeel van het onderwijskoers 2020-2024. We zullen u blijven informeren over dit proces. Als u meer wilt weten… vraag het een van de teamleden.

 

De school wordt in dit proces begeleid door CPS. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeven gewoonten van The leader in me

 

 

De zeven eigenschappen voor Happy Kids

 

CPS - Onderwijsontwikkeling en advies

Contact


RKBS De Marinx
Zwarteweg 13 b
1735 GK ’t Veld
T 0226 421890

 

Volg ons ook op!


FacebookTwitter

 

Directeur


Annemiek Koenders - Van der Voort

Annemiek
Koenders - van der Voort

 

Nieuwsbrief


Onze kindcentrum staat hier


 

Stuur ons een e-mail


Snel naar


Home

De Marinx

Team de Marinx

Schoolgids

  • Schoolgids
  • Jaarkatern

Ouderinformatie

  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Buitenschoolse opvang
  • Schooljaarverslag 2019-2020
  • Schooltijden
  • Verlof aanvragen

Missie en visie

  • Missie
  • De zeven kernwaarden
  • Schoolplan 2020-2024
  • Adaptief onderwijs
  • The leader in me
  • Opbrengst gericht werken

Katholieke Grondslag

Schoolklimaat

  • Omgangsprotocol
  • Kanjertraining

  


De Marinx

Brede School

  • Buitenschoolse opvang
  • Peutereducatie

Passend onderwijs

  • Ondersteuningsprofiel

Rapport onderwijsinspectie

Rondleiding / inschrijven

 

Groepen

  • groep 1/2 A
  • groep 1/2 B
  • groep 3
  • groep 4
  • groep 5
  • groep 6
  • groep 7
  • groep 8
  • Plusklas

 

Agenda

Nieuws

Foto

 

Zoeken in de site

Copyright 2025 - De Marinx
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers