• missie
  • team De Marinx
  • om rustig door te lezen
    • schoolgids (pdf)
    • jaarverslag (pdf)
    • Sarkon perspectief (pdf)
    • strategisch jaarplan (pdf)
    • onderwijskoers (pdf)
    • rapport onderwijsinspectie (pdf)
  • allerlei protocollen
    • Klachtenregeling (pdf)
    • leerlingenvervoer (pdf)
    • sociale media
    • omgangsprotocol (pdf)
  • onze enquetes
    • oudertevredenheid
    • ouderbetrokkenheid 3.0
  • hulplijntjes
    • schoolmaatschappelijk werk
  • bibliotheek
  • contact
  • wat we bieden
    • passend onderwijs
    • adaptief onderwijs
    • the leader in me
    • opbrengstgericht werken
    • kanjertraining
  • ouders doen mee in...
    • de Medezeggenschapsraad
    • de Ouderraad
  • vakanties en vrije dagen
    • Buitengewoon verlof
  • lestijden
  • schoolplein
  • identiteit
  • buitenschoolse opvang
  • kinderdagverblijf
  • peutereducatie
  • opvang
    • peuters
    • bso
  • onderbouw
    • groep 1/2a
    • groep 1/2b
  • middenbouw
    • groep 3
    • groep 4
    • groep 5
  • bovenbouw
    • groep 6
    • groep 7
    • groep 8
  • groei- en doelab
  • kennismaken
  • Nieuwsbrief
  • contact

Ouderbetrokkenheid 3.0

Het schoolteam van De Marinx vindt de samenwerking met ouders belangrijk. De school werkt hierbij aan ouderbetrokkenheid 3.0 dat is ontwikkeld door ‘CPS onderwijsontwikkeling en advies’. De school onderschrijft hiermee de onderstaande visie op ouderbetrokkenheid:

Ieder kind, iedere leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders. Ouderbetrokkenheid is een gelijkwaardige en niet vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling). Bron: CPS - Onderwijsontwikkeling en advies

 

Aan ouderbetrokkenheid 3.0 zijn tien criteria die zijn gebaseerd op de standaarden van ‘The Teachers Association’:

  1. De school heeft met ouders een heldere visie op samenwerking geformuleerd. Uit alle informatie van de school aan ouders blijkt hoe belangrijk de school het samenwerken met ouders vindt. Ook in het gedrag van de medewerkers van de school is de visie op ouderbetrokkenheid zichtbaar.
  2. 2. De school laat zien dat leraren, leerlingen en ouders actief betrokken worden bij het schoolbeleid. Bijvoorbeeld door middel van panelgesprekken met ouders, een leerlingenraad, een brainstorm tussen leraren, leerlingen en hun ouders over een bepaald beleidsthema, enzovoort. Leraren, leerlingen en ouders weten wat er met hun inbreng gebeurt.
  3. Op school is aan alles te merken dat leraren, leerlingen en ouders welkom zijn op school.
  4. Ouders en leraren werken voortdurend samen om het leren en een gezonde ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, zowel thuis als op school.
  5. Gesprekken tussen leraren, leerlingen en ouders worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd. Iedereen heeft zijn eigen actieve inbreng. Leerlingen zijn zoveel mogelijk bij alle gesprekken aanwezig. De plaatsen waar gesprekken worden gevoerd zijn voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig en er is voldoende tijd voor alle deelnemers.
  6. Leraren, leerlingen en ouders voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en zijn daarop aanspreekbaar. Zo wordt er respectvol over elkaar gesproken zowel binnen als buiten de school. Voor leraren, leerlingen en ouders die buiten de groep dreigen te vallen voelt iedereen zich verantwoordelijk.
  7. Het leerlingendossier is toegankelijk voor leraren en ouders. Ouders worden uitgenodigd informatie toe te voegen.
  8. De school laat zien open te staan voor verbetersuggesties en gaat op een transparante manier om met klachten. Iedereen kan zien welke (officieel) gemelde klachten er zijn en wat er met deze klachten gebeurt. Natuurlijk worden privacy regels hierbij in acht genomen.
  9. De opkomst bij verplichte bijeenkomsten met ouders en leraren (en leerlingen) is > 80%. De mate van verantwoordelijkheid, betrokkenheid en samenwerking komt onder meer tot uiting in dit criterium.
  10. Wetten en schoolregels worden door de school actief en helder duidelijk gemaakt en door iedereen nageleefd (zoals leerplicht, ouderbijdrage, omgangsregels, enzovoort). De school heeft het basisarrangement van de inspectie.

Deze tien criteria zijn door een ouderpanel bestaande uit een aantal betrokken ouders en teamleden nader uitgewerkt tot concreet schoolbeleid. Dit beleid is gedurende de schoolplanperiode 2015-2019 geïmplementeerd. Daarna is het ouderpanel dit proces blijven volgen en geeft men feedback waar dat nodig is. 

 

De 10 criteria van ouderbetrokkenheid

 

 

 

 

Fragment RTL Lifestile ouderbetrokkenheid 3.0

Nov 2015

 

Fragment congres ouderbetrokkenheid

Peter de Vries - CPS

Contact


RKBS De Marinx
Zwarteweg 13 b
1735 GK ’t Veld
T 0226 421890

 

Volg ons ook op!


FacebookTwitter

 

Directeur


Annemiek Koenders - Van der Voort

Annemiek
Koenders - van der Voort

 

Nieuwsbrief


Onze kindcentrum staat hier


 

Stuur ons een e-mail


Snel naar


Home

De Marinx

Team de Marinx

Schoolgids

  • Schoolgids
  • Jaarkatern

Ouderinformatie

  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Buitenschoolse opvang
  • Schooljaarverslag 2019-2020
  • Schooltijden
  • Verlof aanvragen

Missie en visie

  • Missie
  • De zeven kernwaarden
  • Schoolplan 2020-2024
  • Adaptief onderwijs
  • The leader in me
  • Opbrengst gericht werken

Katholieke Grondslag

Schoolklimaat

  • Omgangsprotocol
  • Kanjertraining

  


De Marinx

Brede School

  • Buitenschoolse opvang
  • Peutereducatie

Passend onderwijs

  • Ondersteuningsprofiel

Rapport onderwijsinspectie

Rondleiding / inschrijven

 

Groepen

  • groep 1/2 A
  • groep 1/2 B
  • groep 3
  • groep 4
  • groep 5
  • groep 6
  • groep 7
  • groep 8
  • Plusklas

 

Agenda

Nieuws

Foto

 

Zoeken in de site

Copyright 2025 - De Marinx
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites